måndag 25 november 2013

Veckans projekt - bokhyllan

Jag tar hjälp av FlyLadys metod för att få ordning och reda hemma. Det innebär att det denna vecka är vardagsrummet som står i fokus för städningen. Dom veckor som jag har tid och ork så försöker jag även att ha ett eget litet projekt i den aktuella zonen.

Ibland är det lite större projekt som att fixa i ordning i skafferiet eller i linneskåpet. Medan det andra gånger är mindre projekt som t ex att få ordning på medicinförvaringen eller fikaskåpet.



Bildkälla: urbantimes.co

Fördelen med FlyLady och mina små extraprojekt är att när vi nästa gång kommer till samma städzon så går det för varje gång allt snabbare och lättare att klara av uppdraget. Knepet för att hålla ordning hemma är att rensa bort onödiga saker och att få till en bra struktur och förvaring. Genom att följa FlyLady och dessutom lägga till några egna små projekt då och då blir det ordning och reda hemma sakta men säkert. Ett litet steg i taget som till sist kommer att ha gett stort resultat.



Bildkälla: www.belcastroagency.com

Mitt eget lilla miniprojekt för denna vecka är att rensa och plocka i ordning i vår bokhylla. Jag älskar böcker och hade gärna samlat på mig massor av böcker om det inte var för platsbristen. När vi flyttade till denna lägenhet i början av året så gjorde vi oss samtidigt av med tre bokhyllor som inte längre fick plats. Det innebar alltså att jag var tvungen att rensa rejält bland böckerna. Ändå har jag inte fått till en bra struktur i bokhyllan så nu är det på tiden att jag gör något åt det.


Bildkällor:: www.mukela.com, www.pinterest.com, www.houzz.com, www.pinterest.com

Min stora dröm är att ha ett eget bibliotek. Ett stort rum med massor av böcker från golv till tak. Ett rum med en mysig sittplats där man med en bok i handen kan försvinna in i bokens förtrollade värld. Än så länge är det en dröm och under tiden får jag se till att få ordning på den bokhyllevägg som vi har här hemma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar