fredag 15 november 2013

Lite i taget ger resultat

Under denna vecka har vi som följer FlyLadys koncept uppehållit oss främst i badrummet som har utgjort denna veckas städzon. Vårt lilla badrum är original sedan huset byggdes på 1950-talet så det utlovade stambytet är verkligen efterlängtat.





Jag har under veckan följt dom dagliga uppdragen från Kelly. Uppdragen brukar inte ta lång tid att genomföra. För mig som har ett litet pyttebadrum har Kellys uppdrag denna vecka bara tagit ett par minuter per dag.





I måndags var uppdraget från Kelly att kika uppåt mot taket och rengöra ventilen och torka av lampan. Jag passade på att torka av ovanpå våra två badrumsskåp när jag ändå hade plockat fram pallen för att nå upp.




I tisdags torkade vi rent toalettdörren, dörrkarmen och lampknappen från fingeravtryck. Det gick så snabbt att jag passade på att använda samma trasa till att torka av fönsterbrädan och sakerna på denna. Då det tillsammans bara hade tagit en minut tog jag mig också tid att putsa vår badrumsspegel och att torka ren den rostfria papperskorgen som står under handfatet.





Onsdagens uppgift var att rengöra handfatet. Om man har en kommod eller ett skåp under handfatet skulle man även rengöra detta. Då vi saknar det så passade jag istället på rengöra badkaret. Så denna dag lade jag nog uppåt hela fem minuter på badrummet. Men då hann jag även med fylla på tvålpumpen och att snabbt torka av kaklet vid badkaret och handfatet.





torsdagen var det dags att inventera vilka produkter som var på väg att ta slut, som t ex schampo eller tandkräm. Vi har tre lådor ovanför badrumsdörren där vi bl a förvarar vårt lager av toapapper och övriga produkter som behövs i badrummet. Jag passar alltid på att handla sånt som tandkräm och tvål mm när det är bra priser och stoppar sedan in dessa i lagerlådan. Där förvaras alltid minst en produkt av allt som används i badrummet som t ex tops, bomull, tandborstar, wc-rent mm så att vi inte riskerar att plötsligt stå utan något som behövs. När jag ändå tog ner lådorna från hyllan passade jag på att torka rent både lådornas lock och hyllplanet.




Idag fredag är det sista dagen för Kellys uppdrag och dagens uppgift är att rengöra badrumsgolvet. Då vi bara har några få kvadratmeter golv i badrummet passade jag på att även byta till rena handdukar och badrumsmatta.


Genom att utföra Kellys uppdrag under veckan har badrummet blivit städat genom att jag endast har lagt ner ett par minuter per dag istället för att göra en stor städinsats. Det tycker jag är den stora fördelen med Kellys uppdrag. Nämligen att även om man inte har så mycket tid över så ger några få minuters arbete om dagen ett stort resultat i slutändan. Och det är väl egentligen det som är själva grejen med FlyLady.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar