söndag 10 november 2013

Lill-Tarzan å jag

Vi har tillbringat helgen i vår lilla sommarstuga. Det finns inget mysigare än att sitta framför brasan med en bra bok när det är regn och rusk utomhus.

Helgens läsning blev en pocketbok som har legat på nattduksbordet ett tag. Lill-Tarzan å jag , med underrubriken "en berättelse från världens bästa land", är en biografi där skådespelaren Johan Hedenberg på ett rättframt och gripande vis delar med sig av sina barndomsminnen från uppväxten i Stockholmsförorten Vällingby.

Lill-tarzan å jag - Johan Hedenberg


Johan Hedenberg föddes 1954 och slog igenom som skådespelare i den svenska drama-serien Varuhuset som sändes på TV i slutet av 1980-talet.

Samma år som Johan föddes invigdes Vällingby som var Sveriges första ABC-stad. Målet var att skapa en ny typ av stadsdel där allt som invånarna behövde skulle finnas inom samma område. A står för arbete, B för bostad och C för centrum. Här skulle invånarna kunna arbeta, bo och ha tillgång till alla viktiga sociala och kulturella inrättningar inom närområdet. Vällingby skulle bli en mönsterförort och intresset för denna nya typ av samhällsbebyggelse var stort såväl i Sverige som internationellt. Men blev den nya svenska folkhemsbebyggelsen så bra som man trodde?

När boken inleds har den 50-åriga Johan precis fått veta att 28 av hans barndomsvänner från Grimsta och Vällingby är döda.  Vad hände? Har ett krig dragit fram, undrar Johan.  Berättelsen växer fram genom att Johan skickligt växlar mellan olika tidsperioder för att på så vis dela med sig av olika faser i hans liv.

Denna bok grep tag i mig och efter att ha sträckläst den blev jag inspirerad att titta på modstrilogin av Stefan Jarl eftersom modstrilogins huvudpersoner Kenta och Stoffe som hastigast dyker upp i Johans bok.

Lill-Tarzan å jag får högsta betyg av mig. Detta är en bok som stannar kvar i tankarna efter att man har stängt igen bokens pärmar.  *****


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar