torsdag 28 november 2013

Läslustan - Analfabeten som kunde räkna

Jag fortsätter att läsa vidare med bokcirkeln Läslustan. Turen har kommit till boken Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson.


Analfabeten som kunde räkna - av Jonas Jonasson


Bokens Baksida:
Hon började arbeta som femåring, blev föräldralös vid tio. Ingenting tydde på annat än att hon skulle leva ett tag till i sitt skjul i Sydafrikas största kåkstad och sedan dö, saknad av ingen. Om hon inte varit den hon var, men det var hon ju.

Det är berättelsen om Nombeko Mayeki och hennes resa genom livet. Ödet för henne bort från Soweto, till en odräglig ingenjör, till två väldigt lika och olika bröder, till tre kinesiska flickor med vacklande omdöme, till möten med både agenter och presidenter. Och till ett tungt problem. Ett flera megaton tungt problem.

I Analfabeten som kunde räkna göra Jonas Jonasson upp med rasism, maktfullkomlighet, fundamentalism, kompromisslöshet och helt vanlig dumhet. Han gör det med humor och värme. Och slår en gång för alla hål på myten om att kungar inte nackar höns. 

Bokens ingress:
"Den statistiska möjligheten att en analfabet i sjuttiotalets Soweto ska växa upp och en dag finna sig instängd i en potatisbil tillsammans med svenske kungen och statsministern är en på fyrtiofem miljarder sjuhundrasextiosex miljoner tvåhundratolvtusen åttahundratio."

Mitt betyg: ****
Uppföljaren till "hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" når inte riktigt upp till samma skrattfest som den första boken. Men den innehåller samma sorts skrönor och tokigheter. Dock med något färre historiska referenser. Jonasson har sitt eget sätt att berätta på och jag gillar det. Jag ger denna boken 4 stjärnor av 5.

5 kommentarer:

  1. Jag hade svårt för Hundraåringen medan maken fullkomligt älskade den. Det här låter mer som att det skulle kunna vara något för mig. Tack för tipset :) Liza

    SvaraRadera
  2. haha ja visst var det ? ;) jag älskar roliga och bra citat...

    SvaraRadera
  3. kul att du gilla mitt depp tips inlägg och ännu roligare att det funka som det skulle ;)

    SvaraRadera
  4. Har precis läst ut hundraåringen själv, ska nog ta tag i den här snart också,

    SvaraRadera
  5. Tycker du borde börja blogga igen :) Hittade till din blogg när jag googlade om flylady. Jag tycker det är jobbigt att läsa på engelska så med hjälp av din blogg har jag kommit några steg längre med flylady :)

    SvaraRadera