måndag 18 november 2013

Dagens tips från FlyLady

Jag läste nyss ett av dagens inlägg från FlyLady. Det fick mig att tänka efter lite. Inlägget var fyndigt skrivet som ett pajrecept. Där pajens ingredienser bestod av rutiner som tillsammans skapar den perfekta pajen eller dagen. Enkla vanor som om vi tillämpar dem ger oss en perfekt "peace of pie" Läs inägget HÄR.


Bildkälla: www.flylady.net


Det som jag främst fastnade för var kvällsrutinen. Den rutin som är själva grundbulten till att ge dig själv en bra start på dagen.

Hur många gånger har jag inte läst om den viktiga kvällsrutinen?
FlyLadys kvällsrutin innehåller enkla och bra vanor. Jag följer dom flesta av punkterna utan att tänka på det. Men det är alltid en och samma punkt som lyser som i eldskrift. Den punkten som är min akilleshäl och som jag har så svårt att klara av. 


Bildkälla: ucsdnews.ucsd.edu

Det spelar ingen roll om jag lägger mig i tid för jag kan ändå inte somna!
Antingen ligger jag vaken och vrider mig och funderar på allt som ska göras imorgon.
Eller så läser jag en bok och kan inte somna för att jag är så inne i boken.

Jag är riktigt avundsjuk på maken som börjar snarka inom ett par minuter från att han har lagt huvudet på kudden. Jag vill så gärna vakna pigg och utvilad på morgonen! Men jag får inte till det.

 Hur gör man för att få en bra sömnrutin och somna i tid?


4 kommentarer:

  1. Oj jag har några punkter jag verkligen borde lära mig av! Somna har jag inga problem med men värre med att komma i säng i tid...

    Tack för att du tittar in på min blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog svårt både med att komma i säng i tid och att somna tyvärr.
      Även om jag lägger mig i tid så somnar jag inte i tid.
      Svårt det där...

      Radera
  2. Jag brukar se till att allt är städat och fint innan jag går och lägger mig. Är jag riktigt stressad så brukar ett varmt bad med rosenolja göra susen. För att få en god natts sömn brukar jag se till att sovrummet är lagom svalt, sängen är bäddad (måste lägga mig i en bäddad säng, är sängen obäddad bäddar jag den innan jag lägger mig :D) sprayar min kudde med pillowmist från Body Shop. Sen sover jag som en prinsessa! Ett extra plus är om man har en liten vas med blommor på nattduksbordet och en färsk tidning att läsa innan John Blund kommer på besök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka bra råd Erika!
      Dom tackar jag för.
      Pillowmist har jag aldrig hört talas om.
      Det måste kollas upp!

      Radera