onsdag 6 november 2013

Coca-Cola Chicken i Crock-Pot

Gårdagens middag tillagades i pottan där kycklingfiléerna fick puttra hela dagen i sällskap av barbecuesås, coca-cola light, lök och citron. Det blev riktigt saftigt och gott. Maken som är en stor gillare av både barbecuesåser och coca-cola höjde denna enkla kycklingrätt till skyarna.

En stor fördel med att tillaga mat i Crock-poten är tidsbesparingen. Förberedelserna till denna kycklingrätt tar mindre än fem minuter sedan lagar maten sig själv under dagen i takt med att dofterna sprider sig i hemmet.


Ingredienser till Coca-Cola Chicken

COCA-COLA CHICKEN, 5 portioner

Ingredienser:
1 kg kycklingfilé
2 gula lökar
1 citron
1 flaska barbecuesås
1 burk coca-cola eller cola light



Frysta kycklingfiléer, lök och citron...


Gör så här:

  1. Lägg kycklingfiléerna i pottan. Mina var frysta när jag stoppade ner dom.
  2. Skär lökarna och citronen i fyra bitar vardera och lägg dessa i pottan. Nästa gång tar jag nog en lök till för den blev så god.
  3. Häll i barbecuesåsen och coca-colan. Jag hällde i lite vatten i barbecueflaskan och skakade om för att få ut även det sista ur flaskan. 
  4. Tillaga på låg värme i 6-8 timmar eller tills kycklingen är färdig. 


...med barbecuesås och coca-cola


Vi serverade kycklingen tillsammans med kokt broccoli, blomkål, morötter och fullkornsris. Till det en bit majskolv. När jag och maken hade ätit oss mätta blev det fyra portioner att stoppa i matlådorna. 


Coca-Cola Chicken med fullkornsris, broccoli, blomkål, morot och majskolv

Vilket är ditt favoritrecept på kyckling?

Kram
Linn

2 kommentarer: