måndag 9 september 2013

5:2 Dieten, Friskare, Smalare, Längre Liv med Halvfasta

Jag har nu hunnit läsa igenom Michael Mosleys & Mimi Spencers bok 5:2 dieten ordentligt.

För den som inte har sett den omtalade dokumentären "Ät, fasta och lev längre" så finns den nu återigen på SVT play fram till den 22 januari 2014. Dokumentären sändes i Vetenskapens värld i våras och fick enorm genomslagskraft. 

Det märks att det var bråttom att få ut boken. Boken är rätt tunn eftersom 1/3 av boken består av kommentarer från personer som gillar denna diet, kaloritabell och källhänvisningar. Men om man är intresserad av 5:2 metoden så är denna bok mycket bra att ha som starthjälp. 

5:2 dieten går helt enkelt ut på att man halvfastar två dagar per vecka och under dessa dagar endast äter 500 kcal för kvinnor eller 600 kcal för män. Övriga fem dagar äter man som vanligt. 




5:2 DIETEN


I bokens första avsnitt beskrivs fastans vetenskapliga grund och vi får lära oss några nya ord som exempelvis hormesis, dvs teorin om att lite påfrestningar är bra för oss. "Det som inte dödar härdar". När vi tränar skadas våra muskler och får små rispor och revor och kroppen svarar på träningen genom att reparera och samtidigt göra musklerna starkare. Tränar man för mycket så sker inte uppbyggnaden så det gäller att träna lagom. På samma vis är det med fasta. Att långvarig svält bryter ner kroppen och är skadligt för oss förstår nog var och en men enligt denna bok är det nyttigt för kroppen att utsättas för periodisk fasta

Ett annat ord som presenteras i boken är autofagi som betyder "förtärande sig själv". Autofagi är en process i vilken kroppen bryter ner och återvinner gamla och trötta celler. Vid periodisk fasta reparerar kroppen alltså cellerna istället för att skapa nya celler, vilket sägs minska risken för olika cancersjukdomar.


Fördelarna med periodisk fasta enligt boken:

  • Längre liv - halvfastan leder till att kroppen producerar mindre av hormonet IGF-1 (insulin-like growht factor 1). Höga nivåer av detta hormon i vuxen ålder kan leda till att åldrandet påskyndas och att man utvecklar cancer 
  • Minskad risk för cancer, t ex tjocktarms-, bröst-, lever- och bukspottkörtelcancer
  • Minskad risk för demens
  • Viktminskning - utan att muskelmassan bryts ner
  • Bättre humör - BDNF (Brain Derived Neorutrophic Factor) är ett protein  som har stor inverkan på olika faktorer i hjärnan som t ex minnet, inlärningsförmågan och serotoninhalten. Efter ett par veckors periodisk fasta ökar halten av BDNF och vårt humör förbättras samtidigt som vi oroar oss mindre 
  • Du blir smartare - BDNF stimulerar även stamceller till att omvandlas till nya nervceller i hippocampus som är den del av hjärnan som är viktig för inlärning och minnet
  • Minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar - inklusive hjärtinfarkt och stroke
  • Minskad insulinproduktion, - och minskad risk för diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, fetma mm
  • Lägre blodtryck

Bokens andra avsnitt behandlar 5:2 dieten i praktiken. När man ska fasta. Hur man ska fasta. Vad man ska äta. Samt en massa andra handfasta tips och råd om hur man hanterar hunger eller hur man får in fastan i sin vardag. Det finns också ett antal olika menyförslag med exempel på vad man kan äta under sina lågkaloridagar. 


Jag tycker att boken 5:2 dieten är en lättläst och lärorik bok med vars hjälp man snabbt och enkelt kan komma igång med periodisk fasta. 

Själv är jag nu inne på min fjärde vecka med 5:2 metoden och jag känner mig pigg och har också märkt att mitt sötsug är borta. Jag har hittills gått ner ca 1 kg/vecka.

För att få en egen receptbank med menyer som fungerar på lågkaloridagarna har jag samlat dessa här på bloggen. Men jag tar gärna emot tips på nyttiga och mättande rätter!

Kram
Linn

4 kommentarer:

  1. Ju mer jag läser om dieten ju mer sugen blir jag faktiskt att testa den. Ska läsa igenom dina recept o sammanställa en provapå meny. :)
    Det verkar ju onekligen vara en bra start för att må bättre och kanske gå ner lite i vikt.
    /Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var lite tveksam i början men nu när jag har provat själv så märker jag hur bra jag mår av 5:2. Förutom att vikten går neråt så känner jag mig piggare och att sötsuget är borta känns fantastiskt då jag alltid har varit en riktig godisråtta :)

      Radera
  2. Jag är en godisråtta oxå, sockersuget är ständigt där.
    Min syster nämnde att jag kanske känner mig extra hängig eftersom jag äter så mycket lakrits...hhmm, jag som trodde lakrits var bra, men tydligen kan det ge kaliumbrist!
    Så nu är det jag som ska försöka sluta med sockerintag...och förhoppningsvis må bättre snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, när du säger det så minns jag att jag har läst en artikel någon gång om en person som blev väldigt sjuk av överdrivet lakritsätande. Mina laster är choklad och glass :) lycka till med sockeravvänjningen!

      Radera