söndag 12 maj 2013

Platsbyggt skafferi

Trots att jag nu är färdig med mitt eget skafferi så kommer jag att visa några ytterligare skafferier som jag har sparat som inspiration inför vårt sommarstugebyggande. I detta inlägg kommer jag att visa några platsbyggda skafferier som jag gillar.

Visst vore det väl underbart om man utrymme för ett platsbyggt skafferi i köket?



Bildkälla: sandandsisal.com



Ett snyggt och ljust skafferi med ljusinsläpp med glasfönster ovanför vitrindörrarna. Stående pärlspont på väggarna är också en detalj som jag gillar. Det är även fint med hyllplan utanför skafferiet där det finns plats för kokböcker och vackra ting. Jag gillar särskilt att golvet har hållits helt fritt från prylar så att det är lättstädat.



Bildkälla: gardenhomeandparty.com
Jag har sparat denna bild i mappen för skafferier men såg nu att detta troligen inte är ett riktigt skafferi utan en frukoststation som döljer sig bakom skjutdörren

Oh la la, så underbart med en dold frukoststation bredvid kylskåpet! 
Med allt som behövs till frukosten inom bekvämt räckhåll, frukostporslin på hyllorna, utdragbara lådor för the, sockerbitar, marmelad m.m. Müsli och flingor i vackra glasburkar på hyllplanen och troligen gömmer det sig en brödbox någonstans också.

Så även om jag såg fel först och insåg att det inte var ett skafferi först när jag förstorade bilden så får den vara kvar. I like a lot!



Bildkälla: www.thediyvillage.com
                                         
Tillbaka till ordningen igen. Det är ju platsbyggda skafferier som detta inlägg ska handla om och inget annat. Och här har vi verkligen ett snyggt och genomtänkt platsbyggt skafferi. Vilken enorm skillnad på före- och efterbildlen.

Det är Jacque och Matt som driver bloggen thediyvillage.com som har skapat denna enorma förändring tillsammans. Bakom dörrarna i det ombyggda fräscha skafferiet döljer sig utdragbara lådor med livsmedel och även viss matlagningsutrustning. 

Det är numera lika snyggt bakom dörrarna som det är på den fria yta som syns. Kika in hos Jacque och Matt för att se mer!


Bildkälla: www.thekitchn.com

Här är en riktigt smart idé om man har trångt om utrymme

Genom att bygga en smal platsbyggd hylla på en vägg och sedan fästa en gammal vacker skjutdörr framför hyllan får man ett fint litet skafferi som ryms på relativt liten yta. 

Med hjälp av den vackra skjutdörren blir även skafferiet en snygg inredningsdetalj som pryder sin plats på väggen.



Bildkälla: www.styleroom.se

Signaturen Norris på StyleRoom har lagt upp en serie bilder från när detta vackra platsbyggda skafferi byggdes i ett hörn i köket. Här har man bland annat använt sig av detaljer som t ex en gammal vacker nyckel istället för handtag eller dörrknopp och man har verkligen fått till det så bra att det ser ut som om skafferiet alltid har funnits där.

Kika gärna in hos Norris på StyleRoom för att få se bilder både på hur bygget gick till och hur vackert det nu är inuti skafferiet som har fått gammaldags charm.

Och, jo, nu har jag bestämt mig. Om vi bara får plats med det i vår lilla stuga så blir det ett platsbyggt skafferi i köket.

Kram
Linn 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar