måndag 15 april 2013

Ordning i kyl och frys

Förra veckans projekt, att skapa ordning i kyl- och frysskåpet samt överskåpet, avslutades igår kväll när vi kom hem från lantstället.

Givetvis bjuder jag på några före- och efterbilder. Vi börjar uppifrån med ÖVERSKÅPET.
Till vänster syns FÖRE-bilden och till höger EFTER-bilden. Det är inte fråga om någon jättestor skillnad.



Jag har bland annat tagit bort det tidigare hyllpappret som hade börjat bli slitet och istället ersatt det med billiga plastunderlägg som är betydligt hållbarare och enkla att torka av

Det är helt vanliga bordstabletter som jag har använt mig av. Jag har fäst dom dels med dubbelhäftande tejp, dels med några häftstift för att vara säker på att dom håller sig på plats. 

För att använda hela djupet på skåpet har vi en främre och en bakre förvaring. Längst bak på det nedre hyllplanet förvaras Tupperware-burkar.


Nya plastunderlägg på hyllplanen i överskåpet


På den översta hyllan har jag använt mig av en Variera hyllinsats från IKEA för att kunna använda skåpets höjd på ett bra sätt. På så vis fick jag ett extra hyllplan för små vaser. Medan dom höga vaserna får stå vid sidan om hyllplanet. 

Under hyllplanet ligger kylklampar som inte behöver läggas in i frysen förrän sommaren är här. Även här har vi alltså en främre och en bakre förvaring. Givetvis förvaras det som används mer sällan långt bak. Till höger syns de plastlådor som jag använder för att frysa in mat. 


Övre hyllplanet med Variera hyllinsats


På bilden här nedanför syns en bild den främre förvaringen i överskåpet. Där förvaras torrvaror som vi vill ha lättillgängliga. Det är samma gamla vanliga Tupperware-burkar som jag tror att vi har använt i åtminstone 20 år till förvaring av olika sorters flingor och müsli. 



Främre förvaringen i överskåpet = torrvaror


Förutom flingor förvaras även knäckebröd i en egen Tupperware-burk. Det känns naturligt att förvara flingor och knäckebröd ovanför kylskåpet där det är torrt och varmt samt att man då har nära till tillbehören, dvs mjölk och fil till flingorna och margarin och pålägg till knäckebrödet. 

Maken tycker om att ta sig en smörgås eller lite fil och flingor när han kommer hem sent från jobbet och då går det snabbt och smidigt  eftersom vi har en liten bänk till höger om kylskåpet som man kan använda som en liten "frukoststation" när man brer sin smörgås eller häller müslin ovanpå filmjölken.

Det enda som är nytillkommet i överskåpet, förutom plastunderläggen på hylllplanen, är den vita plastlådan Variera från IKEA, som står högst upp till höger och som vi använder till förvaring av snacks och godis. Egentligen är inte den heller nytillkommen eftersom vi redan hade den hemma. 



Snacks & Godis-lådan

Det är tur att snacks & godis-lådan står högt upp så att den är någorlunda svårtillgänglig ;)

Därmed var titten på överskåpet avklarad och vi ger oss raskt vidare mot KYLSKÅPET.

Även här har vi före-bilden till vänster och efter-bilden till höger. Efter att ha rengjort kylskåpet ordentligt omorganiserade vi matvarorna efter konstens alla regler, dvs den information som vi fick tidigare om hur och var matvarorna lämpligen ska förvaras i kylskåpet.



Kylskåpet

Högst upp där det är kallast förvaras mjölk och fil samt även en extra vattenflaska till vår Soda Streamer. Jag tycker att vattnet smakar så mycket godare om det är riktigt kallt och fyller därför alltid på en tom vattenflaska och ställer in i kylen på kvällen. Det är även ett bra knep för att komma ihåg att dricka tillräckligt med vatten varje dag, något som jag annars kan vara dålig med att göra.

På det näst översta hyllplanet förvaras lite allt möjligt i lådan Variera från IKEA som exempelvis fetaost, mandelmassa och en lite förpackning lingondricka. Det är därför som lådan har fått rubriken "blandat". Vi har även en gammal Tupperware-låda till förvaring av ost och margarin på denna hylla.


Smör och ost med smörkniv och osthyvel i samma låd




Som synes har jag även använt mig av min kära Dymo och passat på att märka upp allt ordentligt i kylskåpet. Så den som ha skarp blick kan se att på det näst understa hyllplanet förvaras pålägg, färdigskurna morotsstavar, skivade äpplen, vitlök (se så söt liten vitlöksburk jag hittade i fyndlådan hos Willys för 10 kr)  hackad rödlök (vill minnas att dom små burkar jag har med bilder av lök eller citron på är gratisgåvor från Tupperware-partyn för länge sedan), riven parmesanost samt en burk med smör. Hrm... märks det att jag gillar burkar av olika slag?

Eftersom jag vill äta nyttigare försöker jag underlätta det genom att se till att alltid ha färdiguppskurna godbitar i form av grönsaker eller frukt i kylskåpet. 

Och till sist, längst ner i kylskåpet, precis som vi fått lära oss tidigare, förvaras grönsaker och frukt i varsin låda.



Kylskåpsdörren


Den varmaste platsen i kylskåpet är kylskåpsdörren, därför är det lämpligast att förvara matvaror som inte är så känsliga här. Längst ner förvaras olika drycker, sås och flytande margarin.

Det finns ett särskilt äggfack i dörren och för att veta hur gamla äggen är märker jag upp datumet med en liten post-it lapp som sätts ovanför äggen. Jag gör för övrigt på samma sätt när jag t ex flyttar över pålägg, som t ex skinka, från förpackningen till en tät burk.

Högst upp förvaras olika tuber t ex kaviar som får samsas med kylpåsen som används vid huvudvärk.


Kylskåpstermometer
När vi flyttade in i den här lägenheten låg en termometer i kylskåpet. Den har nu fått en egen plats genom att jag helt enkelt tejpade fast den på kylskåpsväggen.


Då var det dags att övergå till FRYSFÖRVARINGEN.

När vi nu till sist kommer till frysen så syns det ingen stor skillnad mellan före-bilden till vänster och efter-bilden till höger. Jag har provat med en mängd olika lådor och boxar som jag hade hemma men fick inte till någon bra förvaring.

Så allt som har gjorts här är att jag har försökt organisera förvaringen i lådorna bättre så att det ska bli lättare att hitta. Ja, och så har jag tagit min kära vän Dymo till hjälp också såklart.

Ja, just det! Jag har gjort en frysinventering också. Så nu har jag råkoll på vad som finns i frysen vilket underlättar planeringen av veckans matsedel och matinköp. 



Frysskåpet

Så förra veckans projekt gick både snabbt och enkelt att utföra. Och så lyckades jag äntligen övertyga maken om att tomater är godast när dom serveras rumsvarma istället för kylskåpskalla. Jag tog såklart listan från Livsmedelsverket till hjälp för att övertyga honom.



Rumsvarma babytomater

Så därmed kan jag nu varje gång jag går förbi köksbordet stoppa en god körsbärstomat i munnen som godis.  På det hela stora är jag alltså rätt så nöjd med hur förra veckans projekt gick.

Kram
Linn

4 kommentarer:

  1. Variera hyllinsats - men vilken grej! Och billig dessutom, definitivt en punkt på inköpslistan vid nästa ikeabesök! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det lilla hyllan är värd sitt pris. Har den även i mina köksöverskåp och är nöjd med den!

      http://linnidag.blogspot.se/2013/02/koksoverskap-pall.html

      Radera
  2. Jag är glad att jag äntligen har en hel kyl och en hel frys, första gången jag har det. :)

    Jag har den sista veckan oxå äntligen haft tomaterna framme på bordet. Jag äter dom inte själva, men tycker det är fint och så kanske barnen tar en emellanåt :)

    /Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår verkligen det. Det är en stor omställning att byta åt andra hållet, gå från större till mindre, som vi har gjort med allt nu. På ett sätt är det skönt men det blir också krångligare.

      Visst är det mysigt med tomater framme. Vacker färg har dom också. Jag älskar att äta rumsvarma tomater. Och vad kul att dina barn också gör det.

      Maken vill ha kalla tomater så jag har lovat att dom flyttas in i kylen innan dom blir övermogna (om det finns några kvar då vill säga)

      Radera