måndag 29 april 2013

Det lilla blå loket


Mitt mål för år 2013 är ett hemmet ska bli en harmonisk oas av ordning och reda. 

Efter att ha hållit på i min ensamhet en tid så presenterades jag för FlyLadys koncept och där känner jag att jag har hittat rätt metod för att nå mitt mål.  

Och visst har jag kommit en bit på väg i detta arbete men ibland hamnar man på villospår eller tappar sugen. 

Eller är jag ensam om det?


Bildkälla: flylady.net



Jag tror inte det. 

Därför vill jag tipsa om en mycket bra artikel som FlyLady har skrivit om just detta ämne.
Artikeln heter "Tips for Not Getting Sidetracked" och finns att läsa på flyladys hemsida. Jag gillar artikeln för att den innehåller konkreta och handfasta råd för hur man ska göra för att komma igång igen efter ett kortare eller längre uppehåll. 

Artikeln fick mig att tänka på en sagobok som våra barn älskade att höra när dom var små. 
Boken handlade om ett tåg med leksaker som skulle åka över ett stort berg till barnen på andra sidan berget. Men det stora fina loket som drog vagnarna med leksaker gick sönder och inget annat lok ville hjälpa till förutom ett litet blått lok som aldrig hade gjort något så stort och tungt arbete förut

Det lilla blå loket kämpade på över bergen samtidigt som han pustade "jag tror jag kan, jag tror jag kan" och till sist lyckades han till allas glädje med att dra dom tunga vagnarna över berget.

 Denna saga var mycket uppskattad av barnen och vi läste den många gånger.
 Är det någon annan som känner igen den?



Bildkälla: herewomentalk.com


Min poäng är att det är självklart att saker och ting inte alltid går på räls. Ibland händer något som gör att man trillar av banan. Men det viktiga är att man hoppar på tåget igen och precis som det lilla blå loket kämpar på och gör sitt bästa för att fortsätta och komma över berget till sist.

För att underlätta för sig själv vid dom tillfällena är det bra att ha en handlingsplan t ex i form av en familjepärm eller nedskrivna rutiner eller något liknande så att det blir enklare att hoppa på tåget igen när man har råkat trilla av.

Det är just detta som FlyLadys artikel "Tips for Not Getting Sidetracked" handlar om.

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. den finns i barnkammarboken den gula boken om fordon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack så mycket!
      Barnkammarböckerna har vi nog sparat tror jag.

      Radera