onsdag 10 april 2013

Baka matbröd i Crock Pot

Ni som är i samma ålderskategori som mig minns när bakmaskinen hade sitt segerintåg över landet och år 1988 blev bakmaskinen utvald till årets julklapp av Handelns Utredningsinstitut.

Självklart skaffade även vi en bakmaskin som användes flitigt i början men som efter ett tag blev en dammsamlare som stod kvar oanvänd i skåpet innan den slutligen skänktes bort. Jag tycker om prylar som förenklar vardagslivet men helst vill jag att prylarna ska ha fler användningsområden. 



Crock Pot Matbröd


Jag har därför försökt mig på att baka matbröd i vår Crock Pot. Svårigheten är att det inte tillförs någon värme ovanifrån vilket gör att jag inte har lyckats få ytan på ovansidan av brödet att få den där härliga färgen man önskar. Så om det finns någon som har ett tips hur man löser detta tar jag tacksamt emot det.

Eftersom jag är en person som inte gillar att krångla till det i onödan har jag sökt efter ett recept på matbröd som innehåller få ingredienser, går snabbt att göra och som är lätt att variera efter smak och tycke.



Bildkälla: busymomsmenuplan.blogspot.se


Nu har jag hittat det!  På bloggen busymomsmenuplan.blogspot.se finns ett recept på matbröd som till och med heter "Simple Bread Dough Recipe". Det kan ju inte bli bättre!

Att degen dessutom, enligt Busy Mom, går att frysa i upp till 4 veckor gör det knappast sämre. 


Ingredienser till Busy Moms Enkla Matbrödsdeg
Ingredienser till Busy Moms Enkla Matbrödsdeg 
(för originalrecept klicka på länken busymomsmenuplan.blogspot.se)
  • 1 msk torrjäst
  • 2 msk strösocker
  • 1/4 tsk salt (jag tog nog närmre 1/2 tsk istället)
  • 2 ½ dl vetemjöl (enligt originalreceptet ska det vara 1 ½ cup mjöl vilket jag tror motsvarar ca 3 dl vetemjöl)
  • ½ dl riven parmesonost (ingår inte i originalreceptet)
  • 1,25 dl kokande vatten (jag använde vattenkokaren)
  • 1 msk olja (jag hade bara olivolja hemma, så det var inte mycket att välja på)



Börja med att blanda dom torra ingredienserna 


Gör så här:
Enligt originalreceptet ska man använda en matberedare med kniven monterad
Då jag inte har någon matberedare använde jag istället en plastskål och en degsked.

  1. Häll i vetemjöl, torrjäst, strösocker och salt i bunken (eller matberedaren).
  2. Jag hällde även i parmesanost som alltså inte ingår i originalreceptet som istället har mer vetemjöl än vad jag använde.
  3. Rör runt ordentligt
  4. Häll sakta i vattnet från vattenkokaren samtidigt som du rör runt och tillsätt även matoljan.
  5. Rör sedan tills det blir en rund degboll som du kan forma med händerna. 
  6. Lägg degen i en oljad bunke, täck med linneduk och låt jästa en timme 
  7. Lägg bakplåtspapper i botten av Crock Poten och lägg därefter den jästa degen ovanpå.
  8. Sätt på locket och baka på låg värme i ca 1 ½ timme eller tills brödet är färdigt att ätas (kontrollera degen efter halva tiden)


Degen formad till en liten bulle
Degen jäser i 1 timme












När ingredienserna har blivit en deg så formas degen till en rund bulle och så låter man den jäsa övertäckt i en timme. 

För att degen sedan inte ska fastna i din Crock Pot så använder man sig av ett bakplåtspapper i botten av pottan.


Degen ovanpå bakplåtspapper i pottan

Det smarta med Busy Moms Matbrödsrecept är att det från början var utformat för att bakas i en vanlig ugn. Men sedan finns det även ett alldeles eget inlägg Busy Moms blogg  om hur man gör när man vill använda samma recept för att baka just i Crock Pot. Så det är bara att kika in på Busy Moms blogg så får du dom enkla instruktioner som gäller för att du ska kunna använda din Crock Pot som bakmaskin.




Även om mitt bröd inte fick så fin yta så blev det ändå gott och hade en strykande åtgång. 
Och vem gillar inte nybakat bröd?

För dig som söker enkla och hälsosamma veckomenyer med färdiga recept kan jag verkligen rekommendera bloggen Busy Mom!

Kram
Linn

Tillägg: Nu när jag bakade brödet för tredje gången fick det en fin färg även på ovansidan, kanske för att jag avhöll mig från att öppna locket utan istället bara gluttade genom glaslocket för att se om det var färdigt?

1 kommentar:

  1. Tack för recept!! Har försökt en gång, det gick inget bra. Men jag tänker prova igen. Läste någonstans att man kan grädda i ugnen en stund för att få färg på brödet, när det är färdigt. Och att man då bara har övre delen i ugnen varm.

    SvaraRadera