torsdag 21 februari 2013

Stenkul motivation

Det är en sak att sätta SMARTA mål och en annan sak att verkligen nå målet. En viktig del i målsättningen är att hålla motivationen på topp så att man orkar fortsätta ända fram till målet.

Jag gillar att ta till olika knep för att hålla motivationen uppe oavsett vilket mål det är jag kämpar för att nå.

För det första brukar jag alltid försöka dela upp stora mål i mindre bitar och skapa delmål av olika slag. Om man siktar mot stjärnorna har man faktiskt nått en bit på väg när man är uppe vid trädtopparna och det tycker jag är värt att tänka på. Därför är  DELMÅL något som hjälper mig att hålla kvar min motivation även om det är långt kvar till slutmålet.

Bildkälla: photobucket.com



Ett knep som jag brukar använda mig av är INSPIRERANDE BILDER & CITAT.
Som exempelvis bilden på denna hårt kämpande noshörning som vägrar ge upp sin dröm att bli en ståtlig enhörning. Visst är hen otroligt söt!
 
Bildkälla: facebook.com/quotedthoughts


Ett annat knep som jag gärna använder mig av är att ta till MORÖTTER, det vill säga belöningar som uppmuntran när jag har nått ett delmål. Gärna en belöning i form av något som jag mår bra av eller längtar efter. Det behöver inte vara något storslaget  utan räcker många gånger med något litet glädjeämne som lyser upp i vardagen.
Bildkälla: english4kids-step-by-step.blogspot.se


Ibland är det skönt att ha ett fysiskt och konkret påtagligt sätt att hålla motivationen ångande på. FLYLADY tipsar exempelvis om att vi ska ge oss själva ett klistermärke i form av en guldstjärna när vi har klarat av dom rutiner som vi haft som mål för dagen. Även VIKTVÄKTARNA använder sig av metoden med stjärnor som motivation vid viktnedgång.

Guldstjärna
 

Själv har jag valt att använda mig av "STENAR-I-BURKEN-METODEN"som ett hjälpmedel att klara av min viktnedgång. För varje halvt kilos viktnedgång får jag flytta en silverglänsande "sten" från den ledsna burken till den glada burken.


Stenkul motivation

Jag kommer att väga mig varje måndag så snälla du, håll då tummarna att den glada burken får en sten!



Kram
Linn

4 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna.
    Med vänlig hälsning, Mr I

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!
    All hjälp uppskattas.

    Linn

    SvaraRadera
  3. Mycket rolig idé med stenarna! Då syns det verkligen vad man gjort. Och jag älskar den där noshörningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noshörningen är bara så himla söt!

      Radera