söndag 10 februari 2013

Pyssel till tvättstugan

Är det för att jag sedan drygt 1 ½ månad saknar tvättmaskin, som jag ser smarta lösningar för den som har en egen tvättmaskin, överallt omkring mig?

Eftersom vi har varit inne på detta med tvättstugedrömmar och tvättstugs-inspiration så vill jag idag passa på att dela med  mig av lite pyssel i form av  några små, enkla och fina saker som man kan göra själv antingen som prydnad eller som ett praktisk hjälpmedel vid tvättandet.

Här kommer en kavalkad av DIY (Do It Yourself) dvs. prylar som du kan göra själv till din tvättstuga!

Försvunna Strumpor


Alla vet vi hur strumpor har en magisk förmåga att försvinna i tvättmaskinen. Ofta sparar man på den ensamma strumpan ett tag i förhoppning att maken till strumpan ska dyka upp igen. Här har vi ett exempel på hur man kan förvara sockan med hjälp av en träbit, några klädnypor samt färg. Denna är tillverkad av Steph som driver bloggen www.somewhatsimple.com och om du kikar in hos henne finner du en fullständig beskrivning med bilder på hur hon gjorde denna försvunna-strumpor-brädan.

Töm Fickorna!

En liten påminnelse om att tömma fickorna innan man lägger byxorna eller jackan i tvättkorgen kan behövas. Här är ett exempel på hur du kan använda en gammal anslagstavla eller ram för att tillsammansmed en korg bygga din egen påminnelse-tavla
 

Mason Jar
Man kan givetvis också använda sig av
glasburkar i samma syfte, såsom på dessa bilder.
 Tryck på länkarna under bilderna så ser du källan.

Better Homes and Gardens
Jag läste ett inlägg någonstans
om en mamma som hade sparat
alla saker som hennes son hade
glömt plocka ur sin byxfickor innan tvätten. Hon hade sparat allt detta i alla år sedan han var en liten pojke i en stor glasburk som han fick på sin bröllopsdag tillsammans med ett litet tal som hon höll. Om det upplevdes som pinsamt eller gulligt är nog olika från person till person.

 
Tvättkorgs-stapel

Ana White som driver bloggen ana-white.com beskriver detaljerat hur hon har byggt denna tvättkorgs-stapel som kan användas såväl för att färgsortera smutsig tvätt som att sortera ren tvätt i varsin korg för varje familjemedlem så att de själva sedan kan stoppa undan sin tvätt.

Hängande tvättsortering
Om man har dåligt med plats men ändå önskar färgsortera sin tvätt så kan man använda sig av olika påsar som man hänger upp på väggen. Just dessa kommer från www.amazon.com Men liknande kan man lätt göra själv med hjälp av billigt tyg eller gamla lakan och en hängare av något slag.


På duschdraperistång

En annan variant av färgsorterad smutstvätt är att göra säckar som man händer ovanför tvättmaskinen på en duschdraperistång. Källa: www.bhg.com


Uppfällbar torkställning
En praktisk utfällbar torkställning kan man också bygga själv. Detaljerad beskrivning med bilder och mått finns på bloggen www.centsationalgirl.com


Utfällbar strykbräda

Är man riktigt händig och även har övriga praktiska förutsättningar så är en strykbräda som är infälld i väggen perfekt. Enkelt och snabbt att fälla ut eller in och tar liten plats. Beskrivningen på hur man bygger en sådan finns på bloggen tdadecoratinganddesign.blogspot.se


Omtag till strykjärnsladden

Ett enkelt sätt att hålla koll på sladden till strykjärnet är att sy ett enkelt omtag med knapp på. Man kan exempelvis använda sig av en gammal ärm-manschett från en skjorta så får man en hjälp på vägen samtidigt som materialet är gratis.


Pegboard med fläckborttagningsmedel


Man kan också bygga sig en förvaring för fläckborttagning så att man har allt sådant, inklusive informationspapper om hur man ska ta bort olika fläckar, på samma ställe. Bilden kommer från www.bhg.com 

Slutligen måste jag också erkänna att trots att många har ledsnat på väggord så har jag hittat några som jag gärna skulle sätta upp i min tvättstuga om jag hade någon.

Och man behöver ju inte köpa väggorden man kan också själv göra en tavla med orden i om man så önskar.



Detta hem har oändligt med kärlek och tvätt

 
Tvätta idag eller gå naken imorgon



  • Bilden till vänster "This home has endless love & laundry" är en gratis poster som du själv kan skriva ut och göra en vacker tavla av. Mer information och pdf-fil finner du på denna blogg apopofpretty.com/ 

  • Väggorden till höger "Laundry today or naked tomorrow" finns att köpa HÄR

Ring på klockan
Tvätta, torka, vik, upprepa






















  • Trätavlan  till vänster "Wash, Dry, Fold, Repeat" kan man köpa HÄR 

  • Väggorden till höger "LAUNDRY - ring bell for service - if you can´t find the bell DO IT YOURSELF" finns att köpa HÄR, (behöver jag nämna att denna är en av mina favoriter? ;)

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Lost socks, en sån skulle jag verkligen behöva haha! Du behöver för övrig inte känna att du måste svara på alla mina kommentarer, jag tycker bara det är roligt att kommentera när man väl hittat en blogg med vettiga inlägg :) Men nu ska jag hoppa i säng i alla fall, läser vidare en annan dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag blev verkligen snopen och jätteglad när jag kikade in på bloggen imorse och såg att jag hade fått så många kommentarer.

      Stort tack för din fina komplimang och fortsätt kommentera, jag älskar det! :)

      Och bara därför, kan jag ju inte låta bli att svara på alla kommentarer, för så många är dom ju inte ändå. Och varje liten kommentar gör mig så glad.

      Kram
      Linn

      Radera