torsdag 21 februari 2013

Måluppföljning - TID

Då har det gått en månad och det är dags att följa upp hur det har gått med målsättningen att få mer tid över genom att följa FlyLadys 31 BabySteps, se HÄR.   Orsaken till att jag valde att testa FlyLadys städkoncept var för att finna rutiner och vanor som sparar tid på hushållsarbetet. Tid som jag vill lägga på roligare saker.


Bildkälla: flylady.net




Ett citat  från FlyLady lyder "Hapiness starts at home!"
Och att lyckan startar i hemmet är något som jag tror stämmer in på många olika sätt. Vill man bli lite filosofisk så kan man givetvis tänka på såväl barnuppfostran som relationerna i familjen. Men man kan också välja att se detta som ett rent praktiskt uttalande.



Bildkälla: .flylady.net

Min målsättning var ursprungligen helt enkelt att hitta ett sätt att få mer TID över till det som gör mig glad i livet som t ex familj, vänner, göra roliga saker etc.
Givetvis kan man då välja att gå ner i arbetstid, eller att köpa städtjänster och liknande alternativ. Men för mig kändes det naturligt att starta HEMMA. Därför att det är där hemma som jag själv lättast kan påverka och bestämma hur jag vill ha det.

Men nu ska vi inte svamla iväg för långt från dagens ämne.  
Lyckades jag nå mitt delmål eller inte?

Eller med andra ord har jag förtjänat min halvdags spabehandling eller inte?


Bildkälla: flylady.net

Att jag har fullföljt de 31 BabyStepsen är inget att snacka om, utan den viktiga frågan är om det på något vis har hjälpt mig att få mer tid? Dvs. har jag valt rätt metod att arbeta med?

Mitt eget svar på den frågan blir JA!

Med följande motivering:
  • Jag har fullföljt FlyLadys 31 BabySteps. Visst har jag fortfarande mycket kvar att lära men jag har kommit en bit på väg.
  • Jag har formulerat dagliga rutiner som förenklar hushållsarbetet och som leder till mer ordning och reda i hemmet vilket gör att jag sparar tid. 
  • Jag har påbörjat arbetet med att rensa bort överflödet av prylar hemma (bl.a. genom att decluttra, rensa i röran 15 minuter per dag) och att organisera upp dom saker som ska vara kvar så att sakerna har en egen plats att bo på. Javisst, har jag en lång väg kvar att vandra men jag har påbörjat vandringen mot ett välorganiserat, lättstädat och harmoniskt hem.
  • Jag har dessutom infört rutinen att skriva en veckomeny med inköpslista vilket sparar både tid och pengar.

Bildkälla: toryminus.blogspot.se
  "Var stolt över hur långt du har kommit. Ha tillit till hur långt du kan nå. Men glöm inte att njuta av vägen dit" lyder ett citat från författaren Michael Josephson.


Att jag har lyckats nå mitt delmål innebär dock inte att jag har nått slutmålet, som är att ha ett välorganiserat och lättstädat hem där det råder ordning och reda och finns rutiner som gör att hemmet är en egen oas av harmoni. Och det hade varit otroligt naivt att tro att jag skulle nå dit på så kort tid och det var heller aldrig min mening. Men den viktiga frågan just nu är denna;


Hur ska jag fortsätta med arbetet att nå mitt slutmål avseende önskan att få mer tid över?

Jag har beslutat mig för är att fortsätta följa FlyLadys koncept, dels för att det hittills har varit så lyckat, dels för att det fortfarande finns massor kvar att lära.

nästa DELMÅL blir att fram till den 31 mars fortsätta att Steppa (eller ska jag kanske säga FLYga?) med FlyLady.

Bildkälla: wasbella102.tumblr.com
  "Ingen kan göra det åt dig... välj att använda dina vingar"

Om jag lyckas följa det så ska jag ge mig själv en belöning som jag mår bra av. Jag har bara inte kommit på vad ännu :)

Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar