söndag 17 februari 2013

Kyckling med rotfrukter i ugn

 KYCKLING MED ROTFRUKTER I UGN
 
Dagens lunch blev en gammal favorit som jag tror att jag hittade hos Viktväktarna eller möjligen tidningen MåBra för flera år sedan. Sedan dess har jag gjort denna måltid många gånger och den är en av favoriträtterna här hemma eftersom den inte bara är god och enkel att göra utan också nyttig och färgglad.

Det som jag gillar med denna rätt är att man kan använda sig av dom rotfrukter och grönsaker som man råkar ha hemma eller som man tycker om. Dessutom marinerar man kycklingen i valfri marinad beroende på smak och tycke eller helt enkelt på vad man har hemma för tillfället.

Detta gör att trots att det ursprungligen är samma recept så blir smaken lite olika varje gång beroende på vilka rotfrukter/grönsaker du använder och vilken marinad du väljer.


Man tager vad man haver

 
Som synes så använde jag denna gång mig av rödlök, hela vitlöksklyftor, sockerärtor, minimajs, purjolök, morötter, potatis, paprikor i olika färger, majrova, en gammal rödbeta, tomater, palsternacka, blomkål och squash. 

 
Kyckling i bitar som ska marineras

Jag börjar med att ta några kycklingfiléer och skära dom i bitar. Sedan ska kycklingbitarna läggas i marinad i kylskåpet. Men idag hade vi tyvärr ingen marinad hemma så istället tog jag en barbecuesås som jag hittade i kylen och använde istället för marinad.




Färdigskuret och hackat




Det som tar tid är att skala, skära eller hacka alla rotfrukter men sedan sköter sig rätten själv i ugnen. Här ligger det gröna hackat och klart på en bakplåtsklädd ugnsplåt. 
Som synes hittade jag även lite broccoli i frysen som jag passade på att slänga med på plåten.




Färdigt att skjutsas in i ugnen
 Sedan lägger man dom marinerade kycklingbitarna ovanpå rotfrukterna/grönsakerna och ringlar över lite olivolja, strör riven parmesanost över det hela samt kryddar med valfria kryddor. Jag brukar variera kryddningen, idag använde jag mig av kycklingkrydda och citronpeppar.
Var och en kan ju sedan också krydda själv med sina favoritkryddor när maten ligger på tallriken.

Sedan är det bara att skjutsa in plåten med mat in i ugnen och vänta på att det ska bli klart.
Under tiden hinner man koka riset som vi brukar servera till denna rätt. 

Klart att ätas!
Som synes blir en hel bakplåt med grönt och kyckling mycket mat, speciellt om man som vi gör, serverar ris till maträtten.  Den som vill kan också strö på lite extra parmesanost innan serveringen samt givetvis valfria kryddor.

Vi fick även ett antal matlådor över som nu ligger i frysen för senare bruk. 


Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar