onsdag 6 februari 2013

Gör en egen familjepärm - steg 1

FlyLady använder sig av en "control journal" som jag har valt att översätta till FAMILJEPÄRM.

Den 8:e dagen som FlyBabies började vi tillverka vår egen familjepärm och satte in våra morgon- och kvällsrutiner i den.

Och den 11:e dagen fortsatte vi att arbeta med familjepärmen genom att lägga till en egen inspirationssida.  

På FlyLadys hemsida finns det såväl tips om hur man kan tillverka sin egen pärm som möjligheten att köpa en färdig kontrolljournal som ingår i ett paket som kallas för "office in a bag" alltså kontoret i väskan.

Office in a Bag

Jag har dock valt att göra min egen familjepärm och idag tänkte jag börja följa den beskrivning som finns av hur man kan gå tillväga. Beskrivningen innehåller 15 olika avsnitt.

Det första steget är att börja med att skaffa det material som behövs för att tillverka din familjepärm. Sedan tidigare har ju min gamla pärm med register som redan fanns hemma. Ikväll har jag passat på att leta reda på lite fler saker som kan komma till användning.

Arbetsmaterial till Familjepärmen

Man kommer nog på efterhand vad som behövs för just sin egen pärm men FlyLady har som en starthjälp spaltat upp några förslag på vad som kan vara bra att ha tillhands vid arbetet med familjepärmen;
  • Anteckningsblock
  • A4 Papper (vitt eller färgat)
  • Pärmregister av olika slag (blanka, alfabetsregister till adresser, numrerade till månadsregister osv)
  • Plastfickor
  • Whiteboard-penna
  • Kalender
  • Post-it lappar
  • Återförslutningsbar påse till frimärken, gem, pennor etc.
Nöjd med att ha hittat en del arbetsmaterial till min familjepärm lägger jag nu undan allt på bilden ovan i en egen låda så att jag lätt kan fortsätta med familjepärms-arbetet senare.

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Hej har bara en liten fråga varför skriver du så mycket om FlyLady ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja det kan man fråga sig:)
      Jag känner att jag behöver få mer ordning och struktur här hemma och jag tycker att FlyLadys koncept är bra även om jag inte anammar allt.
      Att jag skriver om det beror också på att genom att skriva det här så blir det en påminnelse även till mig själv att inte ge upp utan verkligen fullfölja de 31 BabyStepsen.

      Du får gärna komma med förslag på vad du skulle vilja läsa om istället?

      Kram
      Linn

      Radera