fredag 15 februari 2013

FlyLady dag 26 - Läs slutet på ett mejl

Vi är nu framme på dag 26 av FlyLadys totalt 31 st BabySteps.

Dagens schema hittar du HÄR.

Vi fortsätter som vanligt med våra dagliga rutiner enligt schemat.

DAGENS NYHET
Idag ber FlyLady oss att plocka fram ett valfritt mail från henne och därefter läsa den första meningen i det sista stycket av mejlet. Det som står där vill hon att vi ska införliva i våra rutiner/FLYgande.

När jag klickade upp ett mejl från FlyLady och snabbt scrollade ner till slutet och där läste den första meningen så stod det så här:
"Kelly here: The habit for February is Decluttering for 15 minutes a day. "

Det passade på pricken in på vad jag behövde höra!
Vi har tyvärr fortfarande en hel del ouppackade flyttkartonger, varav det mesta inte kommer att rymmas här hemma så att decluttra, dvs sortera upp och rensa innehållet i våra flyttkartonger ligger högt upp på min prioriteringslista.


Declutter-set från flylady.net

DECLUTTRA
När jag går igenom och "decluttrar" en låda i taget så använder jag mig av FlyLadys koncept med 3 olika påsar eller lådor för sortering

  1. en för det som ska sparas och som jag då måste hitta en plats för där "saken" kan bo
  2. en för skräp dvs. sånt som ska slängas
  3. en för sånt som ska skänkas bort

FlyLady tipsar om 3 gyllene frågor som man behöver ställa sig själv när man decluttrar;
  1. Älskar jag denna sak (får den mig att bli glad?)
  2. Använder jag denna sak?
  3. Har jag plats för denna sak? 

Om svaret är JAsamtliga frågor, då läggs saken i spara-högen.
Om svaret är NEJ någon fråga ska saken antingen kastas, skänkas bort eller säljas.


Perfektionist-monster från Flylady.net

ÖVRIGT
FlyLady berättar idag att enligt hennes uppfattning tar det en månad att etablera en ny vana.
Därför pågår hennes nybörjarfas (BabySteps) i 31 dagar.

Om du missar en dag så är det inte hela världen, ge inte upp bara för det!
Så gjorde FlyLady förut, och så gör många av oss också.
Om vi missar en dag så dyker Perfektionist-monstret upp och säger att det är ingen idé att fortsätta för nu är det kört ändå.
Detta tänkande måste vi komma ifrån!

Så vänd Perfektionist-monstret ryggen och fortsätt kämpa även om du missar en dag eller två här och där. 

Kram
Linn



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar