onsdag 13 februari 2013

FlyLady dag 24 - Swish & Swipe

Då har vi nu steppat vidare till dag 24 som FlyLady-nybörjare.

Dagens schema hittar du HÄR

DAGENS NYHET
Idag ska vi lägga till en ny vana till vår morgonrutin.
Vi ska lägga till något som kallas för "Swish & Swipe" i vår dagliga morgonrutin.

En av dom saker som gör att vårt hem alltid är redo att välkomna gäster är det faktum att vårt badrum är rent. Som en del av sin morgonrutin gör FlyLady något som hon kallar för  
"Swish & Swipe" viket innebär att hon rengör toaletten med en toalettborste och torkar av ytor och handfat med en trasa samt ställer undan alla saker som inte ska stå framme.

Detta tar endast totalt två minuters arbete och ser till att badrummet alltid är rent och redo för vem som helst.


Själv har jag alltid haft en låda med städutrustning i varje badrum  för att det ska vara enkelt och lätt att göra rent.

Linns badrum med städlådan i hörnet bredvid toalettstolen

Jag har sedan tidigare en vana som jag antar motsvaras av FlyLadys Swish & Swipe.
  • Varje morgon sprutar jag i lite toarent i toastolen och drar några tag med toalettborsten.
  • Jag brukar också en gång om dagen ta en engångsduk för rengöring som jag torkar av damm och fläckar med samt rengör handfatet.
  • Vid behov använder jag istället en engångsduk för fönsterputs och torkar ren spegeln ovanför handfatet och använder sedan samma trasa till sånt som behöver putsas av såsom översidan av toarullehållaren samt min pedalhink av rostfritt stål. 
 Så  just detta moment med Swish & Swipe är något som jag redan använder mig av utan att tänka på det, för det har blivit en vana som sitter i ryggmärgen och går på automatik.
Denna rutin tar bara ett par minuter att utföra eftersom allt som behövs finns på plats redan.

Jag är övertygad om att det faktum att man har städutrustning på plats i badrum och under diskbänk gör att det är lättare att snabbt ta några tag där det behövs istället för att man alltid ska behöva gå till städskåpet och plocka  fram städutrustningen för ordentliga städningar.

Så om jag ska komma med något tips, är nog att ha en liten städlåda i badrummet och under diskbänken mitt bästa tips! 


Linns lilla städlåda för badrummet


Som synes tar den lilla städlådan inte stor plats men ändå ryms allt jag behöver för att lätt hålla badrummet fräscht varje dag. Just denna plastlåda är köpt på IKEA för 9 kr.

 I min lilla städlåda i badrummet förvarar jag fönsterputs, Vims klassiska krämrengöring, wc-rent, tandborste för städning på trånga platser, extra wc-block, en tvättsvamp för rengöring av badkaret, doftspray samt engångsrengöringsdukar, såväl vanliga som för fönsterputs.


Och ja, jag är medveten om att det inte är vare sig miljövänligt eller ekonomiskt att använda sig av engångsrengöringsdukar men jag väljer ändå att fortsätta göra på detta vis åtminstone tills jag har en egen tvättmaskin.

Det är så skönt att alltid ha ett fräscht badrum!

Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar