måndag 4 februari 2013

FlyLady dag 15 - Bädda sängen

Nu har vi redan klarat av två veckor som FlyBabies!
Nästan halvtid med andra ord.

Dag 15 ser schemat ut så HÄR

DAGENS NYHET! 
Idag kommer vi att lägga till en ny sak på vår morgonrutin och det är att BÄDDA SÄNGEN


Inte min säng - sängkläderna kommer från Neiman Marcus

Det finns ju lite olika åsikter om man bör att bädda sängen på morgonen eller inte.

Kvalster trivs i sängar där det förutom en mörk, fuktig miljö som kvalster gillar även finns gott om döda hudceller att äta på. Eftersom kvalster kan ge upphov till allergi och astma så är det en del som förespråkar att sängen ska vara obäddad eftersom kvalstren inte trivs lika bra i en obäddad säng.

De som förespråkar att sängen ska bäddas på morgonen är oftast av uppfattningen att det känns trevligt och mer harmoniskt och städat om sängen är bäddad när man kommer hem från jobb eller skola.

Var och en får bilda sin egen uppfattning men FlyLadys rekommendation är alltså att bädda sängen så fort man kliver ur den på morgonen. Detta för att det då är minst risk att man glömmer bort det.

I min familj är vi vuxna och ingen av oss lider av kvalsterallergi därför vi valt att alltid bädda sängen på morgnarna, så detta är inget nytt utan bara en gammal vana som nu enkelt kan prickas av på morgonrutinschemat.

 MORGONRUTIN
  1. Bädda sängen
  2. Kläder, tandborste, smink, hår
  3. Läs påminnelselapparna på badrumsspegel och ovanför diskbänk
  4. Läs lite på städforumet eller FlyLadys mejl
  5. Omvandla negativa tankar till positiva
  6. Städa en Hot Spot i två minuterFem minuters rumsräddning i valfritt rum 


 KVÄLLSRUTIN
  1.  Se till att diskbänken är skinande ren
  2. Häng fram morgondagens outfit
  3. Städa en Hot Spot i två minuter
  4. Rensa i röran i 15 minuter varje dag (FlyLady har lagt detta moment på morgonen men för mig passar decluttrandet bättre efter jobbet)

Jag är lite nyfiken på hur ni andra resonerar kring detta med bädda respektive inte bädda sängen. Tänker du på detta med kvalster? Eller tycker du att det är onödigt att bädda då man snart ska lägga sig igen? Eller anser du att det är självklart att bädda sängen varje dag?

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Kvalster tänker jag inte på, jag är bara lat och bäddar därför sällan. Men när jag väl gör det så är det ju en mycket skönare känsla när man sedan ska lägga sig, och liksom få bädda upp och krypa ner under ett täcke som man inte behöver ordna till först. Imorgon ska jag bädda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är inte heller orolig för kvalster, men det är himla äckligt när man får se förstoringar på dom ibland, bläää!

      Men så länge man inte är allergisk så är det väl ingen fara tänker jag.

      Visst är det så mycket skönare att komma hem till en bäddad säng!

      Och för oss som följer FlyLady är april månads vana att vi ska försöka komma ihåg att bädda sängen varje dag hela månaden, så hoppa gärna på den utmaningen om du känner för det.

      Kram
      Linn

      Radera