tisdag 12 februari 2013

Diskställ

Vi har idag fyndat i vår matkällare som hör till lägenheten. Där låg ett diskställ som jag tror är original sedan huset byggdes. Det bästa med det är att det är fäst på väggen så att man lätt kommer åt att torka under diskstället.


Diskställ anno 1950-tal?
 
Jag är supernöjd och inte blev det sämre av att en av våra döttrar som var på besök gärna ville ha vårt andra diskställ. Det som vi alltså köpte nytt när vi flyttade hit för 1½ månad sedan, så därmed blev glädjen delad. Och som ni vet, delad glädje är dubbel glädje


Jag gillar när saker kan återanvändas istället för att slängas bort.



Vägghängt diskställ

Det som jag saknade med vårt "nya" diskställ var ett bestickställ. Men det löste vi genom att använda ett billigt bestickställ från IKEA som syns längst till höger på bilden.

Grundtal diskställ
 
Givetvis finns det även moderna vägghängda diskställ att köpa. Det finns t ex flera olika att välja på hos IKEA. Ett av dom är Grundtal diskställ för 179 kr. Det finns även uppfällbara diskställ att köpa, som man enkelt kan fälla upp när det inte längre används. Ett sådant hade vi i vår förra bostad.


Om jag hade haft fler överskåp i köket hade jag gärna haft diskstället inuti ett väggskåp istället. Det minns jag att min Farmor hade när jag var liten. Fördelarna med den lösningen är flera, dels slipper man se disken som ligger på tork, dels frigörs bänkyta. Nackdelen är givetvis att det försvinner förvaringsutrymme och därför är det nog ingen lösning som passar hemma i vår lägenhet.

Väggskåp med diskställ från IKEA

IKEA säljer ett diskställ som kan monteras in i ett överskåp i köket.  Med dom köksdörrarna som visas på bilden här ovanför ligger priset på 885 kr. Då medföljer en utdragbar bricka som samlar upp avrinningsvattnet från disken.

Men jag är så glad och nöjd över mitt fina nygamla diskställ som dessutom var helt gratis!


Kram
Linn







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar