tisdag 8 januari 2013

Ordning och reda i köket


Den närmsta tiden ligger mitt fokus på att organisera köket på ett bra sätt så att det blir ordning och reda och lätt att hitta det man söker efter. Som alltid när det finns ett begränsat utrymme är det viktigt att hitta smarta lösningar både avseende hur man ska förvara sina saker men även vad som ska förvaras och var det ska förvaras.

Detta inlägg kommer att handla om hur man kan tänka angående VAD som ska förvaras. Det finns inget facit för hur man ska tänka eller göra utan varje person måste hitta sitt sätt att skapa ordning och reda i hemmet. Det som jag skriver här handlar alltså bara om hur jag försöker göra för att få ett välorganiserat hem. Jag hämtar inspiration från såväl vänner, böcker och internet och om någon läser denna blogg och har tankar, förslag eller åsikter så tar jag gärna del av dom!

Till att börja med kan det vara en bra idé att tänka igenom vad som ska förvaras och sedan försöka dela in detta i olika kategorier

Själva idén om att dela in förvaringen i övergripande kategorier fick jag genom genom att läsa denna artikel:
the kitchen think 

 

Mina övergripande kökskategorier är följande:
  • Matförvaring (torrvaror, kyl- och frysvaror)
  • Matlagning (t ex kastruller, ugnsformar och knivar)
  • Köksmaskiner (t ex hushållsassistent, brödrost)
  • Servering (t ex uppläggningsfat, glas och gafflar)
  • Städning (t ex dammsugare och rengöringsartiklar)
  • Övrigt (t ex medicinförvaring och presentinslagningstillbehör)

Därefter har jag tänkt att dela in mina kategorier i mindre delar utifrån användningsområde. Det kan låta krångligt men låt mig förklara.

För att förenkla tillvaron vill jag förvara sånt som hör ihop tillsammans. När jag exempelvis vill slänga ihop en sockerkaka så underlättar det om allt som hör till bakning förvaras tillsammans så att det blir en "baknings-station". Och när jag ska ta en kopp kaffe eller får gäster är det bekvämt att ha en "fika-station" där det finns kaffe, tepåsar, sockerbitar etc. 

Har man gott om utrymme är detta inte något problem. Då kan man lätt fixa till en tjusig fika-station som står redo när man själv vill ha en kopp kaffe eller när man plötsligt får gäster.

Jag har här hittat några bilder på fina fika-stationer för att försöka visa hur jag tänker:

Källa: The Vintage Wren

Källa: Splenid Sass


Källa: details and designs

Källa: gallery-apartment therapy

Och här kommer några bilder på fina "baknings-stationer":


Källa: everyday occasions

Källa: toriejayne

Källa: 20 minute mom

baking drawer
Okej, tillbaka till verkligheten. Man kan ju alltid drömma men det är bara att inse att så här tjusiga stationer av olika slag kommer det inte att vara frågan om i vårt lilla kök, helt enkelt på grund av utrymmesbrist. Men det betyder ju inte att jag ändå kan använda mig av själva grundtanken och dela in mina kökskategorier i mindre "förvarings-stationer" beroende på sakernas användningsområde.

Så även om mina förvaringsstationer inte kommer att bli lika fina och tjusiga som de jag har visat här på bild så är det ändå min målsättning att försöka fundera ut vilka förvaringsstationer som vi behöver hemma hos oss och sedan därefter dela in våra köksattiraljer utifrån de olika användningsområdena.

Vi får väl se om jag lyckas med detta!?



                                              
                                     

2 kommentarer:

  1. Springer genast ut i köket och flyttar på sockerbitspaketet! Har ju länge stört mig på att de står i skafferiet och inte med te och kaffe, fattar inte varför jag inte gjort nått åt saken än...
    //Ms H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland behöver man en liten puff! :)
      Härligt att du har hittat hit Ms H!
      Välkommen!

      Radera