fredag 4 januari 2013

Kryddproblem


Hmm... Jag vet inte ens om det är ett ord på riktigt eller inte. Men sanningen är att jag har just kryddproblem. Inte med kryddorna som sådana utan istället var de ska förvaras. Köket har få skåp och ovanför gasspisen finns av naturliga skäl ingen kryddhylla eller fläktskåp. Så frågan är således hur vi ska förvara våra kryddor på ett bra sätt. Det enda krav jag har är att jag vill ha dom lättillgängliga vid matlagningen.

Efter lite sökande på nätet har jag hittat några idéer om hur man kan förvara sin kryddor.

Liggande i låda


Jag vet att exempelvis Ikea säljer en insats för kryddförvaring i lådor. Tyvärr är det nog inget för oss då vi har så få lådor. Men annars verkar det vara en både billig och lättöverskådlig lösning.

En annan variant på temat kryddlåda är att märka upp locken och förvara kryddburkarna ståendes i lådan. Då tar de i vart fall något mindre plats i lådan än om de ska förvaras liggande.

                                                    Stående i låda

Ett annat förslag skulle kunna vara att förvara kryddburkarna i en insats under överskåpen. Lätt att nå när man ska laga mat men dolda annars.

Förvaring under överskåp

Har man ett fläktskåp så är denna idé inte dum. Hittade denna bild på Styleroom där det framgår att klämmorna är inköpta på Biltema. För den som gillar välorganiserade hem är ett besök i upphovsmannens inredningsalbum värt ett besök.


När det gäller förvaring på insidan av skåpdörren så är nog denna min favorit. Lägg märke till måttskedarna! Det finns till och med en beskrivning av hur man bygger den själv. Åh, vill ha!


Annars är en enkel och snabb idé är att använda sig av en ramlist som kryddhylla. Gärna med ett passande kort citat som här på bilden;



Sen finns givetvis lyxvarianten med ett eget platsbyggt utdragsskåp. Denna hittade jag på www.bhg.com. Inte helt fel om man har plats och många olika kryddor 




Jag tror dock inte att vi i nuläget kommer att köra på några DIY-varianter. Maken är händig men mitt uppe i ett tidskrävande uppdrag just nu och själv är jag inte riktigt lika händig, så det får bli ett besök hos Ikea imorgon tror jag. Så får vi se vad som erbjuds där på kryddförvaringsfronten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar