söndag 27 januari 2013

FlyLady dag 6 - Hot Spot

Uppgifter dag 6
* Morgonrutin; klä på dig, fixa hår och smink (själv skippar jag smink lediga dagar)
* Läs påminnelselapparna på badrumsspegeln och ovanför diskbänken
* Läs lite på forumet eller på mejlen du får från FlyLady
* Kvällsrutin; Fortsätt hålla diskbänken putsad
* Omvandla ev. negativa tankar till positiva. FLY betyder ju Finally Loving Yourself!

Dagens Nyhet är att vi ska lära oss vad en Hot Spot är. Och sätta ett tidtagarur på 2 minuter (jag använde min Iphone) och rensa en Hot Spot.



Även om Hot Spoten inte är helt färdigstädad när tidtagaruret ringer så är det tillräckligt, du måste alltså inte bli klar utan du gör det du hinner på två minuter. Och du hinner mer på två minuter än du tror om du jobbar snabbt och effektivt!

En Hot Spot är helt enkelt ett ställe hemma där det samlas saker på hög. Det kan tex vara en bänk där alla i familjen lägger ifrån sig reklam och post, saker som man ska gå igenom senare, eller sånt som inte har någon egen plats i hemmet. Ett problem är att om det är skräpigt och oreda på ett ställe så fortsätter man att lägga dit sånt som ska göras senare eller sånt som man inte orkar lägga på sin plats direkt. Skräp drar alltså till sig skräp och det blir oreda och stökigt vilket leder till att det inte känns trivsamt.

Jag har två Hot Spots hemma. Dels en köksbänk där det samlas reklam och sånt som kanske ska gås igenom senare eller saker som maken inte vet var han ska göra av osv. Min andra Hot Spot är min byrå vid sängen, där hamnar lätt böcker och tidningar som jag håller på att läsa, post som ska besvaras när jag får tid, halsband som jag inte orkar hänga på rätt ställe just nu osv. Ja, jag tror ni förstår hur det kan se ut. De flesta av oss har troligtvis åtminstone en Hot Spot (skräp-plats) hemma.

Kram
Linn




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar